Er moet me iets van het hart… steeds vaker krijg ik er mee te maken en het zit me dwars. Regelmatig krijg ik tegenwoordig de vraag “waarom kost een logo zoveel geld? Het is toch een beetje tekenen en kost maar een uurtje werk?”
Lieve ondernemers, als dat zo is dan ben ik nu miljonair en heb ik inderdaad een mega uur-inkomen. Wie eerder met mij gesproken heeft weet dat er groot verschil is tussen een mooi plaatje maken en een logo ontwerpen waarbij een concept de grondslag is. Een goed logo ontwerpen betekent kennis maken met het bedrijf, uitzoeken waar de kansen liggen, onderzoeken en vastleggen waar de doelgroep behoefte aan heeft, op welke manier ben en blijf je onderscheidend van de concurrenten en wat wil het bedrijf uitstralen en wat draag het bedrijf momenteel uit. Dat zijn al een fiks aantal uren die hieraan gespendeerd worden.
En dan start de grote uitdaging: het omzetten van alle ideeën, wensen, ervaringen en behoeftes in één pakkend beeldmerk. Een logo waar de opdrachtgever jaren verder mee kan werken. Een logo die in de grote wereld van communicatie altijd en overal bruikbaar is, die blijft hangen bij de doelgroep, de medewerkers, stakeholders en ga zo maar door.
Vele kleuren, vormen en fonts passeren dan mijn beeldscherm. De hele dag maalt het door mijn hoofd, het moet een passend en kloppend verhaal zijn. De opdrachtgever heeft ook zijn eigen smaak, zijn ideeën en die spelen ook een belangrijke rol. Met één logo-voorstel ben je er meestal niet. Aangezien de opdrachtgever ook graag een keuze wil maken. Dus op deze wijze worden er twee tot drie voorstellen gepresenteerd.
Hierop volgt de periode van keuzes maken, overwegen, wat bevalt wel en wat niet aanspreekt. En in de meeste gevallen ga ik met die input nog een keer achter het beeldscherm om zo het optimale logo vorm te geven.
Tel dit bovenstaande bij elkaar op en dan is in de uitkomst heel duidelijk te lezen dat een goed logo ontwerpen zeker niet een kwestie is van een uurtje achter je scherm zitten. Een logo ontwerpen, passend bij de organisatie, de dienst, de doelgroep en de markt vraagt echt veel meer dan een vormpje of een kleurtje. Het vraagt om een verhaal, een belofte aan je doelgroep en draagt de identiteit van het bedrijf. Vormgeven is echt een vak en beslist geen hobby.
Comments